Ez pedig nem más, mint a Bruce Willis nevével fémjelzett 16 utca. Azért Bruce nevét hoztam fel, mert a rendező, vagy a forgatókönyvíró tök lényegtelen egy ilyen film esetében. Igazából persze Bruce is az, mert ő is csak elmond pár mondatot a kamera előtt, aztán felmarkolja a gázsit, szóval a filmrajongó filmművészetről kialakulandó képéhez nem tesz hozzá túl sokat ő sem. A sztori egyébként nem kezdődik olyan rosszul, sőt! Már akkor szimpi volt, amikor még csak olvastam róla, bár az is igaz, hogy már akkor tudtam, hogy ez az első 3 percig fog tartani, és utána értelmét veszti a film. Igazam lett, de lássuk csak, mivel állunk szemben! Itt van Bruce barátunk, aki egy kiégett, alkoholista newyorki rendőrt alakít. Reggel fáradtan megy be az örsre valami éjszakai műszak után, aztán a főnöke megkéri, hogy vigyen el egy tanút az ügyészségre. Az csak 16 utcára van a rendőrségtől, Bruce barátunk mégis nehezen vehető rá a dologra, de végül csak beleegyezik. 16 utca nem olyan nagy távolság, hacsak nem a dugóban állva kell megtenni, egy fárasztó feka hülyegyerek társaságában. Na igen, éppen ezért jönnek aztán a bérgyilkosok, akik le akarják lőni ezt a majmot, de sajnos nem sikerül nekik. Innentől kezdve az lehet az érzése az embernek, hogy sokkal jobb lett volna a film, ha másfél órán keresztül Bruce Willis-t mutatják, amint ül a dugóban. És ez nem vicc...
De lássuk csak, hogy miért volt mégis szimpatikus első ránézésre ez a fostalicska. Azért, mert hirtelen egy kissé elvontabb, minimalista alkotás körvonalazódott előttem. Na persze csak akkor hittem volna el, hogy tényleg az, ha csak egy fehér papírra nyomtatott szöveget olvasok róla, de így, hogy láttam a plakátját, már rögtön tudtam, hogy ez egy szarság lesz. Nem nem, a minimalista irányzatot még csak nem is próbálták megközelíteni, ehelyett egy NAGYON BUTA akciófilmet készítettek, ami MÉG CSAK NEM IS LÁTVÁNYOS, vagy IZGALMAS. A történet tényleg annyira naiv, és buta, hogy szinte fel nem foghatom, ki volt az a barom aki ezt jóváhagyta. Ez egyébként nem az a szokásos filmbuzi szöveg, amikor az ember David Lynch filmeken nevelkedett, és neki már minden szar, ami nem elvont valamilyen szinten, ó nem erről van szó. Én nagyon is szeretem az ilyen könnyed, szórakoztató filmeket, most is kimondottan jólesett volna megnézni, ha nem lett volna ekkora egy elégetnivaló szemét. Na jó, azthiszem talán túlságosan is belemélyedtem a fikázásba...
Megpróbálom megint kifejteni, hogy mi tetszett a sztoriban: adott egy kiégett zsaru, aki egy furcsa szituációba keveredik: tényleg csak a 16 utcányira lévő épületig kell eljutnia, de ez mégis nagyon nehéz lesz a számára.
Bár nem vagyok nagyon járatos a krimi műfajban, erről a sztoriról (legalábbis az alapfelállásról) mégis egy jófajta krimiregény hangulata csapott meg. Ám az már a 6. percben is kiderül, hogy ez a film nem akar tisztelegni ezelőtt a műfaj előtt, ez egyszerűen csak egy rossz, üres, és tartalmatlan nulla.
10/3
16 utca
színes feliratos amerikai akciófilm, 105 perc, 2006
rendező: Richard Donner
forgatókönyvíró: Richard Wenk
zeneszerző: Klaus Badelt
operatőr: Glen MacPherson
producer: Randall Emmett, Avi Lerner, Arnold Rifkin, John Thompson, Jim Van Wyck, Bruce Willis
vágó: Steve Mirkovich
szereplő(k):
Bruce Willis (Jack Mosley)
Mos Def (Eddie Bunker)
David Morse (Frank Nugent)
Jenna Stern (Diane Mosley)
Casey Sander (Gruber kapitány)
Cylk Cozart (Jimmy Mulvey)
Ajánlott irodalom: a krimis dologról amit írtam.. Nos, akit érdekel, annak ajánlom a figyelmébe Ed Lacy: a szálak Bingstonba vezetnek című könyvét. Antikváriumokban beszerezhető.